مـاه ، روز و گـاه نيــايش
زرتشت پدر ايران باستان
درود بر ايرانيان

در تقسيمات مذهبي زماني آيين زرتشتي سال به دوازده ماه و هر ماه به سي روز و هر روز به پنج گاه تقسيم شده است که اين ماهها و روزها با نامهاي مخصوص به خود مشخص ميشوند . ماهها به ترتيب : فروردين، ارديبهشت ، خورداد ، تير ، امرداد ، شهريور ، مهر ، آبان ، آذر ، دي ، بهمن و اسفند نام گذاري شده است . (در يازدهم فروردين 1304 بنا بر تصويب مجلس شوراي ملي در تقويم رسمي کشور از نامهاي ايراني سالنماي اوستايي استفاده شد و از آن زمان نام ماههاي زرتشتي و تقويم رسمي کشور يکي شد.) همچنين هر روز از ماه در بين زرتشتيان به يک نام خوانده ميشودکه نخستين روز ماه ، به نام اورمـزد آغاز و پس از آن با نام امشاسپندان ادامه مي يابد بهمن ، ارديبهشت ، شهريور ، سپندارمذ ، خورداد ، امرداد و پس از آن با نام ايزدان دي به آذر ، آذر ، آبان ، خور ، ماه ، تير ، گئوش در دسته اول و دي به مهر ، مهر ، سروش ، رشن ، فروردين ، ورهرام ، رام ، باد در دسته دوم و دي به دين ، دين ، ارد ، اشتاد ، آسمان ، زامياد ، مانتره سپند و انارام در دسته سوم . در سرآغاز هر يک از اين دسته ها نام دي به معني آفريدگار جاي گرفته که سه مرتبه تکرار ميشود .به همين علت براي متمايز ساختن آنها از يکديگر اين روز هاي دي به همراه نام روز بعد خود مشهور ميباشند .همچنين پنج روز باقيمانده پايان سال که به بهيزک يا پنجه معروف مي باشد به ترتيب با نامهاي اهنود ، اشتود ، سپنتمد ، وهوخشتره و وهيشتواش ناميده مي شود .
توضيحات بالا به اين منظور ارائه گرديد که در پايان نماز و به هنگام خواندن برساد لازم است تا نام روز و ماه و همچنين گاه بجاي آوردن نماز ذکر شود . بنا بر اين در آغاز نيايش نماز گزار بايد نام روز و ماه را دانسته تا در پايان نماز ، برساد را به نام گاه مورد نظر بخواند . همچنين به هنگام خواندن سروش باج يا لابه لاي نيايش هاي ديگر قطعات مخصوص که مربوط به گاه خواندن نماز است خواسته مي شود که بايد مطالب ويژه گاه مورد نظر خوانده شود . در اين ميان روز نيز که به پنج قسمت تقسيم شده با نامهاي مخصوص به خود خوانده ميشود: هاون ، رفتون ، ازيرن ، ايوه سريترم ، اشهن .
· گاه هاون ، از برآمدن آفتـاب تا نيمـروز ميباشد .
· گاه رفتون از نيمروز تا سه ساعت پس از نيمروز ميباشد ، با توضيح اينکه از روز اورمزد و آبانماه يعني آغاز زمستا ن بزرگ (مطابق با بيست و پنجم مهر ماه تقويم رسمي ) تا پايان سال گاه رفتون نداريم و خواندن گاه رفتون جايز نيست . گاه هاون در اين روزها از برآمدن آفتاب تا سه ساعت پس از نيمروز ميباشد ، يعني عملا با کوتاه شدن طول روز گاه هاون جايگزين گاه رفتون ميشود .
· گاه ازيرن از سه ساعت پس از نيمروز شروع و تا غروب خورشيد ادامه مي يابد .
· ايوه سريترم گاه با غروب خورشيد و پيدا شدن ستاره آغاز و تا نيمه شب ادامه مي يابد .
· گاه اشهن از آغاز نيمه شب تا برآمدن آفتاب است . برساد در گاه اشهن بنام روز قبل خوانده ميشود يعني عملاً آغاز روز از بر آمدن آفتاب در گاه هاون در نظر گرفته ميشود .
به هنگام آغاز گاه موبد آتـشکده ، ضمن خواندن اوستا در مقابل آتـش با به صدا در آوردن زنگي که در آتشگاه و در کنار آفرينگاني آتـش قرار دارد آغاز گاه تازه را به نمازگزاراني که در آتـشکده هستند اعلام ميکند .
زرتشتيان خصوصاً در روزهاي اورمزد ، ارديبهشت ، آذر ، سروش ، ورهـرام و همچنين دي به آذر ، دي به مهر و دي به دين به آتـشکده رفته و به نيايش اهورا مزدا ميپردازند ، همچنين در روزهاي ارديبهشتگان و آذرگان مراسم جشن در آتشکده برگزار ميگردد ، هر ساله ضمن برگزاري جشن ارديبهشتگان آتش آتشکده با آتش طبقات مختلف مردم « مس» ميشود .
در اينجا به جزئيات و نکات ريزي که همواره به هنگام خواندن نيايشها ، مرتبط با گاه و زمان نيايش ميباشد و بايد به آنها توجه نمود اشاره ميشود . نيايشهاي روزانه را نبايد نزديک پايان گاه شروع کرد به طوري که گاه بعدي آغاز شود اما در خواندن اوستاهاي بزرگ اگر گاه تمام شد برساد را بايد به نام گاه قبلي خواند .
بهترين زمان براي نيايش يک ساعت پس از نيمه شب در اشهن گاه و سپس در گاه هاون و همچنين يک ساعت پس از آغاز ايوه سريترم گاه تا دو ساعت پس از آن ميباشد که اين ساعات بهترين زمان براي نيايش توصيه شده است .
در آغاز روز پس از خواندن اوستاي بايسته ، بايد خورشيد نيايش و مهر نيايش با هم خوانده شود و بايد توجه نمود که خواندن هر يک از اين نيايش ها يکي بدون ديگري جايز نيست ، همچنين اين نکته که خواندن خورشيد نيايش ، مهر نيايش و آبزور در پيش آتش آتشکده ناروا ست ، در ضمن اين نيايشها و خورشيد يشت ، مهريشت و آبان يشت را در شب يعني گاههاي ايوه سريترم و اشهن نبايد خواند .
اوستا هاي گاه هاون ، رفتون ، ازيرن ، ايوه سريترم و اشهن گاه که هر يک به طور جداگانه قطعاتي از خرده اوستا را به خود اختصاص داده اند را بايد در گاه مخصوص به خود خواند .
ماه نيايش را فقط در شب يعني از آغاز گاه ايوه سريترم تا پايان اشهن گاه ميتوان خواند . سروش يشت سر شب فقط در ايوه سريترم گاه تا سه ساعت از شب گذشته خوانده ميشود و در هنگامي ديگر خواندنش جايز نيست . در سر شب آتـش نيايش بايد پس از سروش يشت سر شب و در حضور آتـش خوانده شود .
خواندن يزشني و آفرينگانها بجز آفرينگان رفتون در گاه هاون و خواندن وهيشتواش گاه در روز توصيه شده است ، خواندن اهنود گاه يايشت گاهان براي تندرستي چند روز پشت سر هم و خواندن پتت در ده روز پنجه و روز اورداد (کبيسه) و سه روز نخست درگذشتگان جايز نيست .

style="font-size: xx-large;">        babak
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ 25 خرداد 1389برچسب:, توسط بابك |